fredag 16 december 2011

Sambandet mellan cirkels omkrets och diameter

Jag valde under min verksamhetsförlagda utbildning att undervisa en grupp elever i årskurs två kring sambandet mellan en cirkels omkrets och diameter.
Om det hade varit äldre elever hade det varit av intresse att räkna på sambandet. Därav är filmen jag länkar till ett bra exempel på hur man skulle kunna laborera med en klass och därefter försöka räkna ut förhållandet, d.v.s pi.
http://www.webbmatte.se/display_page.php?id=75&on_menu=594&page_id_to_fetch=1451&lang=arabic&no_cache=24823435
(Klicka på filmkameran där det står "svenska" i menyn till höger.)

I min rapport har jag skrivit om hur man skulle kunna arbeta med Geogebra kring sambandet. Även detta för äldre elever.
Direkt kopierat från min rapport:
"Om eleverna hade varit äldre, mellanstadiet, och varit säkrare på datorer hade jag gärna använt programmet Geogebra. Eleverna ska kunna se olika tillvägagångssätt för att begripa ett samband och jag tror att kunskaper befäster sig på ett annat sätt när olika situationer presenteras och tränas. “...genom undervisningen ges möjligeter att utveckla kunskaper i att använda digital teknik för att kunna undersöka problemställningar, göra beräkningar och för att presentera och tolka fakta.” (Läroplan, s. 62) I Geogebra hade vi kunnat göra cirklar i olika storlekar, nu utan att cirklarnas form och jämnhet hade varit beroende av elevernas finmotorik. Vi hade kunnat använda programmets funktioner när vi tog reda på omkrets och diameter. Med hjälp av detta och att eleverna hade varit några år äldre hade vi istället kunnat räkna på sambandet. Antingen hade man kunnat inleda med samma upplägg som jag gjorde för min grupp elever och sedan fortsatt arbetet med uppgifter att utföra i Geogebra. Eller så hade man kunnat börja med Geogebra och försöka räkna och hitta sambanden och därefter "laborera" med egna cirklar, alternativt skriva ut cirklar från Geogebra och nu använda sig av ett annat tillvägagångssätt för att hitta sambandet, till exempel mäta med snöre och jämföra."

Nu hänvisar jag till de två nedanstående inläggen i bloggen kring att arbeta med skala i Geogebra. Att låta elever ta kort på cirkelformade förmål i skolan och sedan räkna på dessa i programmet ger eleverna en större känsla om att det som vi räknar om och upptäcker faktiskt finns i verkligheten och inte bara är något "påhitt".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar