fredag 16 december 2011

Volym och mätning

Hej!

Under min VFU-period har jag jobbat med barn i årskurs 2 och 3. Min uppgift utfördes i årskurs 2 och handlade om att mäta volym. Den första delen av uppgiften var att kartlägga elevernas förkunskaper. Detta gjorde jag genom att utforma en egen diagnos med frågor som berörde ämnet volym och olika begrepp och föremål som kan kopplas dit. Diagnosen gjorde jag i programmet microsoft word, eftersom att det är lätt att behandla ord och bild på samma gång. 

Diagnosen bestod av 6 frågor med mindre delfrågor på vissa, och med bilder till de flesta av dem.

Första frågan löd:  
Har du hört ordet volym förut? Vad tror du att det betyder?

Några av de följande frågorna handlar om barnens förmåga jämföra, där får de två olika bildalternativ och de ska ringa in den som det får plats mest i.
En annan fråga visade en hink, och där undrade jag om man kan mäta hur mycket som får plats i den och i så fall hur man kan göra. 
Sedan ville jag också veta om de är bekanta med mått som används praktiskt i vardagen gällande volym, så jag tog en bild på ett litermått och en på ett dl-mått och frågade om de kände igen dem och var de i så fall sett dem. 
I sista frågan fanns det en bild på vardera av ovan nämnda mått, och då undrade jag om de kunde gissa hur många av den lilla som kan få plats i den stora. 

Alla frågorna formulerade jag noggrant utifrån målen, och jag ville se hur bekanta de var med jämförelser och uppskattningar, samt mätningar. 

Min word-fil gick inte att lägga upp här så därför har jag beskrivit den så gott jag kan, men om någon ändå vill ta sig en till på dokumentet mailar jag det gärna. Skriv din adress i en kommentar nedanför bara! 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar